مقالات

انواع لیفتراک و کاربرد آنها

تاریخچه لیفتراک

اواسط قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم شاهد تحولاتی بود که به لیفتراک‌های مدرن امروزی منجر شد. پیشگامان لیفتراک مدرن بالابرهایی با نیروی دستی بودند که برای جا به جا کردن بار از آنها استفاده می کردند. در سال ۱۹۰۶، راه‌آهن پنسیلوانیا کامیون‌های باتری‌دار را برای جابجایی چمدان‌ها در ایستگاه قطار آلتونا، پنسیلوانیا، معرفی کرد. در سال ۱۹۱۷، کلارک در ایالات متحده شروع به توسعه و استفاده از تراکتورهای برقی و بالابر برقی در کارخانه های خود کرد. توسعه مستمر و گسترش استفاده از لیفتراک تا دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ ادامه یافت. معرفی نیروی هیدرولیک و توسعه اولین لیفتراک های برقی در اواخر دهه ۱۹۳۰، به افزایش محبوبیت لیفتراک ها کمک کرد.

امروزه لیفتراک ها در انواع و ظرفیت های گوناگون با لاستیک های توپر (Solid Tire) و لاستیک های بادی (Penumatik Tire) برای کاربردهای مختلف در صنایعی مانند بنادر و کشتی سازی، صنایع فلزی، صنایع ساختمانی، کارگاه های تولیدی، انبارها و .. ساخته می شوند.

لیفتراک چیست؟

با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی، برای پیش برد بهتر کارها و جا به جایی وسایل سنگین این نیاز را برای افراد ایجاد می کند که به دنبال ابزار و وسایلی باشند که این کار را برایشان آسانتر و بازدهی کارشان را بیشتر کند. یکی از وسایل پر کاربرد برای جا به جایی وسایل سنگین استفاده از لیفتراک است. لیفتراک وسیله ای است که دو شاخک در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن وسایل و همچنین جا به جایی آن ها استفاده می شود. لیفتراک وسیله‌ای است که دو شاخک در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن وسایل و همچنین جابه‌جایی آن‌ها استفاده می‌شود.
این ماشین دارای یک دکل، شاخک و الحاقیات است که با توجه به نوع فعالیت آن‌ها در انبار کردن بار، حمل‌ونقل و جابجایی طراحی و ساخته می‌شود.
لیفتراک که به نام چنگال کامیون نیز شناخته می شود، یک کامیون صنعتی موتوردار است که برای بلند کردن و جابجایی کالاها روی پالت در محوطه انبار، تأسیسات ذخیره سازی و مرکز توزیع استفاده می شود. بسته به طراحی، برخی از لیفتراک ها به اپراتورها اجازه می دهند در هنگام رانندگی یا کار با دستگاه بنشینند.

محل استفاده از لیفتراک

خرید لیفتراک ها را بیشتر برای انبار های بزرگ و همچنین در مکان های ساختمانی صورت می گیرد. ای وسیله در مقایسه با بالابر های قیچی مانند می تواند به راحتی وسایل سنگین تری را بدون خطر واژگونی به هرجا منتقل کند. راننده گان لیفتراک باید به صورت کامل از نحوه کار لیفتراک و وزن باری که می خواهند حمل کنند توجه داشته باشند زیرا خساراتی که ممکن است وارد شود بسیار سنگین است.

کاربرد اصلی لیفتراک

استفاده از این وسیله در محل هایی که ساخت و ساز بیشتر است کاربرد ویژه ای دارد زیرا این دستگاه به راحتی می تواند مصالح و وسایل ساختمانی را بلند کرده و به هر جایی منتقل می کند.

لیفتراک ها در انبار ها نیز به راحتی و در سطوح وسیع می توانند وسایل را جا به جا کنند و تقریبا در تمام دنیا برای جابه جایی باز در انبار استفاده میشوند شاخک های این وسیله می توانند بالاتر از خود لیفتراک بالا برود و وسایل را در بالاتربن سطح وسایل دیگر قرار دهند و به همین دلیل به آسانی می توانند برای بارگیری کامیون ها از این وسیله استفاده کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *