مقالات

بکهو لودر یا بیل بکهو

بکهولودر یا بیل بکهو

بکهولودر از ترکیب یک لودر در جلو و یک بیل کانال کن در عقب در حالی ساخته شده است که اندازه اش از هر کدام به تنهایی کوچکتر است و می­ تواند کار بیل و لودر را در خاکهای نرم یا کشاورزی انجام دهد. بکهو لودر برای عملیات­ های کم حجم مثل بارگیری کامیون های حمل خاک، کندن کانال­ های کوچک و متوسط برای لوله گذاری، پی کنی و خاکبرداری­های سبک، حمل لوله­ ها، برداشتن موانع و لایروبی به کار می­رود لذا نسبت دادن اصطلاح همه کاره کارگاه بدان معقول است. لازم به ذکر است که در عملیات نصب قطعات پیش ساخته بتنی نیز علی الخصوص نصب دیوار بتنی، هنگام کنده­ کاری زیر فونداسیون­­ ها، معمولا از بکهو استفاده می­شود.

انواع بیل بکهو :  بکهو ثابت – بکهو تمام گردان – بکهو لودر کشویی مکانیکی – بکهو لودر کشویی هیدرولیکی

تاریخچه بیل مکانیکی بکهو را می‌توان تا سال 1950 دنبال کرد. هرچند اولین نسخه از بیل مکانیکی بکهو در واقع طی سال 1953 توسط JCB به نمایش گذاشته شد. سپس در سال 1958 در بازار عرضه گشت. گرچه مسیر اختراع بیل مکانیکی بکهو به تراکتورهای کاترپیلار باز می‌گردد.

در سال 1950، تراکتورهای کاترپیلار به صورت گسترده در پروژه‌های عمرانی و سایت‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ابزار سودمندی خود را به خوبی ثابت کرده بود. درنتیجه از آن استقبال گسترده‌ای شده بود. کارشناسان شرکت نیز به دنبال راه‌های افزایش سودمندی و کارآیی این ابزار بودند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند.

کاربرد اصلی بکهو در حفاری و ایجاد گودال جهت لوله‌کشی، زهکشی و رد کردن کابلهای زیر زمینی می‌باشد. بطور خلاصه بکهوها برای ایجاد گودال‌هایی که قرار است دوباره پر شوند کاربرد دارد. همچنین بکهوها در ساخت‌وسازهای عمومی به دلیلی کارآیی بالایی که دارند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از کاربردهای بکهو در تخریب می‌باشد. بکهو در تخریب ساختمان‌های قدیمی و همچنین تخریب آسفالت و سنگ‌فرش‌ها بسیار کاربردی می‌باشد. در پروژه‌هایی که نیاز به حفاری و جابجایی مواد می‌باشد، استفاده از این تجهیز باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه خواهد شد.

بطور کل از کاربردهای اصلی بکهو می‌توان به کاربردهای زیر اشاره کرد.

ساخت و ساز – تخریب‌های کوچک – حمل و نقل مصالح ساختمانی سبک – حفر چاله – محوطه سازی – شکستن سنگ‌فرش و آسفالت

اجزای بکهو­لودر :

بیل مکانیکی که مانند دیگر بیل­ ها بوده ولی دارای سیستم هوشمند برگشت به عمق حفاری می باشد. یعنی بیل پس از تخلیه اتوماتیک وار، به محل تخلیه برمی گردد. زاویه بیل با افق می تواند مثبت و منفی 60 درجه باشد و تا ارتفاع 5 متر بالا رود. ظرفیت جام 0.07 تا 5 درصد متر مکعب می باشد و در کل جام آن همان جام لودرها با همان ویژگی­ هاست. بیل مکانیکی و بیل لودر هر کدام 2 سیلندره و پایه­ های تعادل هر کدام تک سیلندره هستند. برای خنک نمودن روغن هیدرولیک سیستمی برای خنک سازی آن دارای سیستم هوشمند برای کنترل فشار در هر لحظه عملیات وجود دارد. بکهو لودر دارای موتور 4 سیلندر، حجم مخزن سوخت 130 تا 160 لیتری، قدرت موتور 150 اسب بخار و نیازمند 8 تا 15 لیتر روغن موتور است.

بیل‌ مکانیکی بکهو یا لودر بکهو جزو تجهیزات بسیار کاربری، تطبیق‌پذیر و سودمند می‌باشد که در پروژه‌های کوچک و بزرگ، کاربرد بسیاری دارد. این تجهیز درواقع ترکیبی از بیل مکانیکی و لودر می‌باشد که آن را به یک تجهیز چند کاربرده تبدیل کرده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *